Retur & reklamation

Kan jag returnera produkten?

Du har rätt att ångra dig i fjorton (14) dagar, räknat från den dagen du mottagit varan. Ångerrätten gäller inte om du har köpt någon av följande produkter:

  • Varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen har brutits av dig.
  • Klisteretiketter för: kryddburkar, burkar och förvaringslådor.

Hur gör jag en retur?

Klicka på "Skicka en begäran om retur" nedan eller logga in på ditt konto.

Skicka en begäran om retur

1. Logga in på ditt konto:
a. Ange din e-postadress i fältet e-post och klicka sedan på Fortsätt.
b. I ditt e-postkonto öppnar du e-postmeddelandet som skickats från vår butik och kopierar den sexsiffriga verifieringskoden som ingår i e-postmeddelandet.
c. Gå tillbaka till butiken på nätet och ange sedan en sexsiffrig verifieringskod.

2. Klicka på den beställning som du vill skicka in returen för.
3. Om din beställning innehåller mer än en artikel väljer du de artiklar som du vill returnera.
4. Välj en orsak till returen och lägg till en anteckning för butiken.
5. Klicka på Begär retur.

Om din returbegäran godkänns får du ett e-postmeddelande med fraktinstruktioner och en returetikett.
När produkten har returnerats får du en återbetalning.

Alla varor som skickas tillbaka ska vara inslagna och väl paketerade. Returnera alla artiklar med originalförpackning och ev. märkestags och paketera varan så att varans originalförpackning inte skadas. 

  • Du får inte tejpa eller klistra något direkt på produktens originalförpackning. 
  • Tejpa igen paketet och förpacka det noggrant. 
  • Klistra eller tejpa fast returetiketten på paketet. 
  • Lämna in paketet hos ombud.

Vid retur står du för risken för varan tills dess att vi har mottagit den. För att din retur ska bli godkänd ska varan returneras i ett bra skick. Vi har rätt att göra avdrag på återbetalningsbeloppet om varan hanterats på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den och återsänds i sämre skick än skicket du mottog den.

OBS! Det är du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att din retur kommer in till oss. Notera kolli-ID på paketet som du sänder i retur till oss och be om kvitto.

Vad kostar det att returnera en vara?

Från det att du lämnat in din retur hos ditt ombud, kan det ta upp till 14 dagar innan du får din återbetalning. När vårt lager mottagit och godkänt din retur återbetalar vi dig produktens fulla värde. Vi erhåller oss rätten att dra av en kostnad på 49 kr för returfrakt. Går paketet i ombudsretur tar vi en administrationsavgift på 99kr. 

Vi förbehåller oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Har du betalat via Klarna krediteras ditt konto eller faktura hos Klarna med respektive belopp för den produkt du returnerat.

Har du betalat med kort eller använt direktbetalning sker återbetalning inom 5 arbetsdagar från det att vi mottagit din retur.

Hur byter jag en vara?

Ångerrätten gäller i 14 dagar efter att du mottagit din försändelse. Om du vill göra en retur kontaktar du oss på info@sortix.se och uppger namn och ordernummer samt vad du önskar att returnera. Vi mejlar ut en retursedel till dig som kan skrivas ut och fästas på ditt paket.

Hur reklamerar jag en vara?

Fel på varan, felleverans eller transportskada skall reklameras inom "skälig tid" från det att felet upptäcktes. En reklamation som görs inom 1 månad från det att felet upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid. Enligt Konsumentköplagen har du tre års reklamationsrätt.

För att reklamera varan kontaktar du oss och meddelar reklamationsorsak.

Om vi bedömer att detta är giltig reklamation så skickar vi ut en returetikett som du kan använda för att kostnadsfritt returnera produkten till oss.

Så snart vi har tagit emot och behandlat din reklamation så skickar vi antingen ut en ersättningsvara eller krediterar kostnaden för produkten beroende på vad du önskar.

Vi följer alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vid reklamationstvister råder vi dig att kontakta Allmänna Reklamationsnämnden som hjälper dig att få tvisten prövad. Tänk på att alltid skapa en kopia på din reklamation ifall en tvist skulle uppstå.

När görs en återbetalning?

Återbetalning av godkänd retur sker inom 5 dagar.

Kontakt

info@sortix.se
Jägerhorns väg 5
141 75 Kungens kurva